Mitä tämä kuva mahtaa esittää?
a)
Tarjoilijaksi tälläytynyttä opettajaa vai
b)
rock n’ roll -mummoa matkalla hautajaisiin.
Molemmille vaihtoehdoille on perustelunsa. Todellisuudessa tämä
kuva esittää opettajaa, joka yrittää esittää tarjoilijaa. Kyse on
valokuvanäyttelystä, jonka järjestimme maaliskuussa Suomi-koulussa. Näyttelyn
avajaisiin kuuluu tietysti tarjolle kupliva juoma ja pikkupurtava, jota tummiin
pukeutuneet tarjoilijat pyörähtelevät näyttelyvieraiden joukossa tarjoilemassa
sirosti pikkutarjottimiltaan. Tämä oli sitten minun kaapistani löytynyt
”tarjoiluasu”, nimittäin ainoat mustat vaatteeni.
Kun teinilapseni sitten näki asuni, hän kommentoi minun
näyttävän rock n’ roll -mummolta matkalla hautajaisiin.
Alun perin näyttely lähti liikkeelle elokuisesta ideariihestä,
jossa olimme puineet Suomi-koulun asioita ja ideoineet sen kehittämistä.
Koulussamme on laaja alakouluikäisille suunnattu suomenkielinen kirjasto, jota
käytämme jokaisena Suomi-koulupäivänä. Siitä huolimatta monen vanhemman ja
opettajan päänvaivana on, kuinka saada lapset lukemaan enemmän
”äidinkielellään” – siis kielellä joka monille koulumme lapsille on lähempänä
toista kieltä tai vierasta kieltä. Kielellä, jota he eivät käytä edes
suomenkielisten koulukavereittensa kanssa.
Siitä ideariihestä lähti liikkeelle valokuvahaaste, jossa
haastoimme perheet kuvaamaan lapsensa ”hauska lukuhetki”. Ehtoja oli vain kaksi: 1) kirjan on oltava
suomenkielinen, ja 2) että se on myös luettu oikeasti. Toimitetut kuvat teetettiin
paperikuviksi, kehystettiin ja koottiin valokuvanäyttelyksi. Houkuttimena oli
palkintolahjakortteja ”trampoliinipomppulandiaan” sekä kirjakauppaan. Kun vielä
jaksoimme kovasti muistuttaa vanhempia osallistumisesta, saimme aikaan mukavan
sadon kuvia ja ihan oikean näyttelyn – ihan oikeine kuplajuomineen ja
pikkupurtavineen, jota tarjoilivat melkein oikeat tarjoilijat.
Näyttely siis onnistui loistavasti ja esikoiseni vielä
kotimatkalla kommentoi, että olipa hieno näyttely, sehän oli kuin ihan oikea taidenäyttely.
Juuri niin kuin oli tarkoituskin.
Lukemisen
yhteydestä kielenoppimiseen en voi olla paasaamatta kaikkialla. Sen valtavasta
voimasta olen saanut kokemusta sekä omien lasteni että oppilaitteni kautta.
”Free
voluntary reading, reading because you want to, is one of the most effective tools we have in second language
and foreign language education. It is
also the easiest and most pleasant to use.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mukavaa jos jätät kommentin :)