Pekingin previsiitin jälkeen oli selvää, mihin kouluun he
halusivat perheen kolmannen koululaisen: siihen tutustumaansa kansainväliseeen kouluun,
jonka mottona oli, että koulun pitää olla kivaa. Kyseinen koulu on etenkin
pohjoismaisten perheiden keskuudessa erittäin suosittu ja haluttu ja siksi
heitä kehotettiinkin olemaan ajoissa liikkeellä. Tuolloin isompien sisarusten
työläs hakuprosessi toiseen kouluun oli vielä pahasti kesken ja työllisti Äitiä
hyvin paljon, joten kolmannen lapsen hakeminen päästiin aloittamaan vasta viikkoja
myöhemmin, tammikuun lopussa.
Kuopuksen kohdalla pohdinta vielä jatkui, sillä
mahdollisuutena olisi ollut myös kolmikielinen päiväkoti ihan kodin
lähettyvillä. Sieltä ei kuitenkaan
lähetetty sähköpostitse luvattuja hakupapereita, ja jossain vaiheessa vanhemmat
päätyivät lopputulokseen, että lasten kannalta on näiden parempi olla samassa
koulussa ja kenties matkustaa samalla koulubussilla.
Myöhään eräänä tammikuun iltana Äiti ja Isä käynnistivät
haun aloittamalla nettikaavakkeen täyttämisen. Ensin piti luoda tunnus
perheelle ja antaa vanhempien tarkat tiedot. Muutaman päivän päästä heidän oli
tarkoitus jatkaa kaavakkeen täyttämistä, mutta he eivät muistaneetkaan
antamaansa salasanaa. Uuden kertakäyttötunnuksen sai tilattua sähköpostitse ja
ohjeena oli käydä nettisivulla vaihtamassa se heti uuteen itse valittuun
tunnukseen. Mutta se ei ollutkaan niin yksinkertaista: salasanan vaihtamiseen
vaadittiin vanha salasana! He panivat viestiä koulun it-tukeen saamatta sieltä koskaan
vastausta. Monen viikon ajan he pääsivät kirjautumaan lomakkeeseensa ainoastaan
pyytämällä joka ikinen kerta ensin sähköpostitse uuden kertakäyttötunnuksen.
Kunnes eräänä päivänä Äiti huvikseen näpytteli kokeeksi päästään jonkun mieleensä
juolahtaneen tunnuksen (jota hän ei enää jälkeenpäin edes muistanut) ja pääsi
vahingossa kirjautumaan suoraan sisään. Ja hänen onnekseen kone tarjosi salasanan
tallentamista.
Seuraava vaihe oli luoda Kolmoselle oma hakemus. Paitsi
antaa tiedot lapsesta ja tämän kielitaidosta, piti lomakkeeseen liittää myös sekä
lapsen kuva (jpg-formaatissa), kopiot lapsen ja Isän passeista (pdf:nä)
ja kopiot kolmen viimeisimmän vuoden todistuksista (pdf:nä).
Formaatti oli tarkka, sillä ohjelma ei hyväksynyt väärässä formaatissa
lähetettyjä. Isän kuvasi dokumentteja puhelimellaan
ja lähetti ne sähköpostitse Äidille, joka tallensi ne koneelleen ja liitti
hakemukseen. Aikaa ja turhia yrityksiä kului, ennen kuin kaikki olivat oikeissa
formaateissaan liitettynä hakemukseen.
Taas piti kääntää lapsen todistukset – tällä kertaa
englanniksi. Tämän lisäksi yhdeksänvuotiaan lapsen piti itse täyttää oma lausuntonsa,
jossa kysyttiin muun muassa hänen mielipidettään omista vahvuuksistaan,
heikkouksistaan, lempiaineistaan sekä kuinka hän toimii, jos koulussa tulee
ongelmia (helppoja kysymyksiä verrattuna niihin, joita oli kysytty
videohaastattelussa eräiltä suomalaistytöiltä heidän hakiessaan kansainväliseen
kouluun Kiinassa: ”What is your
contribution to this school?”) Lausunnon sai kirjoittaa omalla kielellään,
mutta Äiti joutui kääntämään sen englanniksi ja molemmat paperit skannattiin taas
hakemuksen liitteiksi. Myös lapsen luokanopettajalle lähetettiin linkki, jonka
kautta tämä kävi täyttämässä lomakkeen antaakseen suosituksensa.
Tässä vaiheessa Äiti ja Isä ryhtyivät hakemaan kuopuksellekin
paikkaa samasta koulusta. Äidin mielestä lasten pitää saada olla pieniä ja keskittyä
leikkimiseen mahdollisimman pitkään ilman koulupakkoa, sillä ’kyllähän sitä
koulua ennättää käymään loppuikänsä’. Siitä huolimatta, että esikoinenkin aikoinaan
oppi omasta halustaan lukemaan nelivuotiaana ja on sen jälkeen nauttinut
kirjoista, kirjoittamisesta ja oppimisen ilosta, arvostaa Äiti suomalaisen
koulujärjestelmän 7-vuoden aloitusikää.
Niinpä päätettiin hakea Neloselle paikkaa päiväkotiryhmästä,
vaikka koulu olisi halunnut sijoittaa 5-vuotiaan kuopuksen ikänsä mukaisesti kindergarteniin
eli eskariin. Äiti kirjoitti useita viestejä kouluun siitä, kuinka lapsen jaksamisen
kannalta olisi parempi, että hän kielitaidottomana saisi ensin perehtyä pelkkään
vieraiden kielten oppimiseen ilman muuta opetusta. Äiti muistutti myös, että seuraavana vuotena
lapsi joutuisi aloittamaan sikäläisen ryhmänsä kanssa ensimmäisen luokan, mutta
perheen muuttaessa jouluna takaisin Suomeen hän palaisikin ikätovereittensa ja
vanhojen kavereittensa luo eskariin. Tämähän koettelisi lapsen itsetuntoa eikä
siinä olisi mitään järkeä.
Koulusta vastattiin, että lapsi kyllästyisi pienten ryhmässä,
koska siinä olisi paitsi vuotta myös kahta nuorempia lapsia. Äiti vastasi
lapsen nykyisessäkin ryhmässä olevan 3-5-vuotiaita ja että alussa hänen varautuneelle
ja tarkkailijana toimivalle lapselleen olisi huomattavasti helpompi tutustua uuteen
kouluun itseään nuorempien kanssa. Viimein vetoomus meni läpi, tosin koulun varhaiskasvatusasiantuntijat
arvioisivat tilanteen uudelleen sen jälkeen, kun lapsi olisi ollut kuusi
viikkoa koulussa, ja tämän jälkeen mahdollisesti sijoittaisivat lapsen
kindergarteniin.
Hakemukseen piti myös täyttää lomakkeet lapsien
terveydentilasta sekä skannata lääkärintodistukset. Yksityisellä tehty lääkärintarkastus
sattui samalle päivälle kuin neuvolan rutiinitarkastus. Lääkärintarkastusta
nopeuttaakseen neuvolantäti täytti kuopuksen lääkärinlomakkeeseen valmiiksi pituudet
ja painot, näöt ja kuulot ym. rutiinineuvolakäynnin tiedot. Äiti toimitti tämän
jälkeen lapsen päiväkotiin ja jätti todistuksen lapsen lokeroon, pani vielä
siitä Isälle viestin tiedoksi. Iltapäivällä Isä haki lapsen päiväkodista, ajoi kiireesti
kotiin ja lähetti sieltä Äidille tekstiviestin: ”Missä sanoit sen todistuksen
olevan.” Äiti vastasi kesken luentonsa: ”Päiväkodin lokerossa - kuten aikaisemmassa
viestissäni kerroin...” Päiväkoti oli juuri mennyt kiinni. Lääkäriasemalla
valkotakkinen setä kirjasi samat tiedot uudelleen ja hymähteli, että eihän
siellä Kiinassa tiedetä, kuinka paljon meillä lapsia oikein tutkitaan.
Early years –ryhmään ei vaadittu niin monia papereita ja
vanhempien täyttämä lomake riitti, eikä lapsen sentään tarvinnut täyttää omaa
lausuntoaan (kindergarteniin olisi tarvinnut!) Neljä viikkoa oli kulunut ja viimeinkin
kaikki paperit olivat kunnossa, skannattu ja liitetty hakemukseen.
Enää puuttui
hakemismaksu, parin sadan euron summa, joka piti maksaa koululle siitä hyvästä,
että saa ylipäänsä hakea sinne. Firmalta ja koululta oli kysytty, onnistuisiko jos firma
maksaa maksun suoraan. Firma pyysi koulua
lähettämään laskun firmaan. Koulun taloustoimistosta tuli ensin viestiä, ettei
onnistuisi, mutta muutaman päivän päästä tuli ilmoitus, että onnistuisi
sittenkin. Rahaa ei kuitenkaan kuulunut. Äiti tarkisti joka päivä nettihakemuksesta
kohdan application fee, joka näytti punaista, maksamatonta.
Isä ennätti lukemaan sähköpostinsa ensin. Muutaman päivän
päästä viimeisten dokumenttien lähettämisestä Äidin puhelin piippasi kesken
tunnin: Isä lähetti viestin, että kumpikin lapsi on hyväksytty kouluun!
Tänä päivänä kouluun hyväksymisestä on aikaa jo kolme
viikkoa, mutta application fee näyttää edelleen punaista. Koulu ei ole saanut
rahojaan vieläkään!
P.S.
Muita kirjoituksiani aiheesta löytyy näiltä sivuilta: eurooppalaisessa koulussa, kansainvälisessä koulussa, Suomi-koulussa (eli kuinka pysytään suomalaisina) sekä näistä: Ensimmäinen ongelma: kuinka vaikeaa on päästä kouluun, Haku kansainväliseen kouluun ja Koulu ja kielipolku.
P.S.
Muita kirjoituksiani aiheesta löytyy näiltä sivuilta: eurooppalaisessa koulussa, kansainvälisessä koulussa, Suomi-koulussa (eli kuinka pysytään suomalaisina) sekä näistä: Ensimmäinen ongelma: kuinka vaikeaa on päästä kouluun, Haku kansainväliseen kouluun ja Koulu ja kielipolku.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mukavaa jos jätät kommentin :)