Eilen, juhannusaattona, päättyi koulu myös kahdella
vanhemmalla lapsella. Samalla esikoisella päättyi oppivelvollisuus. Koulun
tapojen mukaan ei vanhempia kutsuttu kevätjuhlaan, vain koululaiset pääsivät
näkemään luokkien esityksiä.
Koko vuoden ajan on esikoinen, Suomessa ”kympin tyttö”,
surrut sitä, ettei hänen päättötodistuksensa tule olemaan niin hyvä kuin hänen
todistuksensa Suomessa. Vanhemmat ovat lohduttaneet, että todistus on ihan
riittävän hyvä, vaikkei hän ehkä pääsisi sillä kaikkein parhaisiin Suomen
lukioihin, mutta eivät niihin vanhemmat häntä toivokaan. Ja ettei lukion
jälkeen kukaan enää kysyisi hänen peruskoulun päättötodistustaan ja että
enemmän olisi merkitystä hänen kielitaidollaan ja ulkomailta hankitulla
kokemuksellaan.
Viimeisenä koulupäivänä esikoinen palaa koulusta pää
pyörällä, kyyneleet silmissä, hyvästeltyään kolme kaveriaan, jotka eivät enää
syksyllä jatka samassa koulussa. He ovat niitä harvoja, joihin hän on vuoden
aikana tutustunut. ”Suomessa kevätjuhla merkitsee loman alkua ja se on aina
niin ihanaa”, sanoo tytär. ”Mutta täällä se merkitsee jäähyväisiä, surua, kaikki
itkevät koska eivät enää syksyllä näe monia kavereitaan.”
Tyttären todistus on noin numeron verran huonompi kuin
Suomessa vuotta aikaisemmin. Mutta siitä huolimatta se on yksi hänen nykyisen luokkansa
parhaimpia todistuksia. Vaikka se on luokan ainoan "ulkomaalaisen" saavutus! (Sillä kaikki muut puhuvat tämän eurooppalaisen koulun kieltä äidinkielenään.) Ja
hän on saavuttanut sen siitä huolimatta, että vielä keväällä kolme opettajaa halusi
vanhempainvartissa keskustella vanhempien kanssa suuresta huolenaiheestaan: ”Meillä
on ongelma…”, levittelivät opettajat käsiään. ”…teidän tyttärenne!” ”Nii-in?”
kysyivät vanhemmat huolissaan. ”Koska hän
ei puhu mitään!” Äiti ei kehdannut todeta
tähän, että kun meillä Suomessa on ongelma oppilaan kanssa, kyse ei ole
lapsesta, joka ei häiritse oppitunteja ja muiden opiskelua. Ei ole kyse lapsesta joka on liian
ujo viitatakseen, koska hän joka päivä ulkomaalaisena taistelee pärjätäkseen luokkayhteisössä.
Jostain syystä opettajat eivät tätä ymmärtäneet, siitä huolimatta, että hekin joka
päivä astuvat ulos koulun portista ja koulun kielen ulottumattomille, alueelle,
jossa he ovat itse ULKOMAALAISIA.
Äiti ei myöskään kehtaa mainita että Suomessa kysytään ja otetaan kantaa vain silloin, kun on ihan oikeasti asiaa...
Äiti ei myöskään kehtaa mainita että Suomessa kysytään ja otetaan kantaa vain silloin, kun on ihan oikeasti asiaa...
”Ymmärrättekö, etten voi mitenkään antaa hyvää arvosanaa
lapsellenne, ” varmisti fysiikan opettaja, ”hänen tuntiosaamisestaan johtuen?”
Kyllä me ymmärrämme. Niinpä vuoden aikana lapsen fysiikan arvosana putosi kympistä
seiskaan. ”Jos sama tahti jatkuu, tulee sinulla jo vuoden päästä pohja vastaan”,
totesi Äiti lapselleen.
Onneksi lukiossa fysiikka on valinnainen oppiaine. Varmuuden
vuoksi esikoinen päätti jättää sen pois.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mukavaa jos jätät kommentin :)