Oopperan kummitus
saapui Helsinkiin. Äiti olisi halunnut nähdä musikaalin, mutta
Kansallisoopperan aikataulu ei käynyt yksiin Äidin aikataulun kanssa. Niinpä
riemu oli rajaton hänen huomatessaan syksyllä musikaalia esitettävän
Pekingissä. Lontoosta käsin Aasiaa valloittava kierros pysähtyisi kokonaiseksi kuukaudeksi
Kiinan pääkaupunkiin.
Jo joulukuussa tilattiin liput netin kautta. Lippujen
varaaminen tapahtui englanniksi, maksaminen kiinaksi. Yhdessä Äiti, Isä ja
Nokian käännösohjelma tulkitsivat kiinankielistä tekstiä. Näin he onnistuivat
hankkimaan liput, ja muutamassa päivässä ne toimitettiin kotiin postitse.
Ennätti Äiti tosin jo hermoilla lippujen katoamisesta, kunnes hän eräänä
päivänä löysi työpöydältään paperipinon keskeltä avaamattoman kirjekuoren. Täti
oli tyhjentänyt postilaatikon ja saman tien suorinut saapuneen postin pois.
Taisihan kyseessä olla ensimmäinen kerta, kun postilaatikossa oli jotain muutakin
kuin mainoksia…
Liput olivat järkyttävän kalliit eivätkä silti edes
parhaille paikoille (kalleimmat olisivat maksaneet kaksin verroin). Siitä
huolimatta kaikki näytökset olivat loppuunmyytyjä viimeistä paikkaa myöten.
Länsimainen ooppera, musikaalit ja teatteri ovat nimittäin Pekingissä hyvin harvinaisia
vieraita. Baletti on selvästi enemmän pääkaupunkiseudun kiinalaisten mieleen,
koska ulkomaalaisia balettiryhmiä näyttäisi vierailevan Pekingissä joka
kuukausi. Ja kiinalaista oopperaa on tarjolla jopa päivittäin. Sen sijaan oman
lajinsa edustajista Oopperan kummitus
näyttäisi olevan ainoa laatuaan koko tänä talvena, joten ihmekös tuo, että se
oli kovin haluttu.
Etukäteen Äiti tilasi vuokra-auton ja kuskin, mutta unohti varmistaa
hinnan. Olihan autojen omistaja sentään ystävän tuttu; ystävä oli jo kerran
sopinut tämän kanssa Äidin puolesta rahasummasta ja Äidille kehunut tämän todella
mukavaksi. Näytöksen aamuna Äiti varmuuden vuoksi vielä lähetti miehelle
viestin ja kysyi maksun suuruudesta. Hänen vastaukseksi saamansa summa oli
paljon odotettua korkeampi. Näin hän taas oppi, ettei Kiinassa koskaan pidä
luottaa myyjän ”mukavuuteen”, aina pitää sopia etukäteen ja muistaa myös tinkiä.
Hän kirjoitti takaisinpäin: ”Kallista. Toinen kuskini maksaa 80 rmb/tunti… .” Perään
hän liitti hämmästynyttä ilmettä kuvaavan hymiön: :o. Vähän ajan päästä puhelin
piippasi vastauksen: ”OK!”
Kahta tuntia ennen näytöksen alkamista Äiti nousi autoon
kolmine lapsineen. Naapurin suomalaisäiti ja tämän aikuinen tytär liittyivät
seuraan, ja renkinä toimiva kuski lähti ajamaan toiselle puolen Pekingiä. Aikaa
piti olla varmuuden vuoksi varattuna runsaasti, mutta jälleen kerran matka
kesti odotettua pidempään: puolitoista tuntia. Välipalaa haukkaamaan he eivät
enää ennättäneet. Kuljettaja ei tuntenut paikkaa ja jätti heidät väärän talon
eteen, sillä teatterirakennus on aivan upouusi, avattu vasta reilu kuukausi
sitten eikä Googlen karttakaan tunne sitä. Teatterin edessä parveili miehiä
setelinippuja heilutellen ja piàota
huudellen. He halusivat ostaa ja myydä lippuja. Jälkeenpäin Äiti kuuli, että
tällainen lipuilla keinottelu on aivan yleistä Kiinassa. Keinottelijat ostavat
heti liput loppuun ja myyvät niitä kalliilla eteenpäin. Mielessään Äiti pohti,
paljonkohan hän olisi joutunut pulittamaan lipuista mustan pörssin kautta.
Väärä (mutta komeampi) teatteritalo |
Oikean teatterin aulassa |
Teatteriin mennään sisään turvatarkastuksen kautta. Laukut
läpivalaistaan ja ihmiset tarkistetaan metallinpaljastimilla kuten metrossa tai
lentokentällä (ja Kielletyssä kaupungissa). Vesipullojakaan ei saa viedä
sisään. Kun Äiti näytti lippuja lipuntarkastajalle ja kysyi, ovatko heidän
istumapaikkansa vasemmalla vai oikealla, tämä katsoi Äitiä hämmästyneenä:
”Salissa 11”. Eikö Äiti osaa lukea?
Äiti muistaa vielä teatteriesitykset Singaporen ajoilta:
kuinka paikalliset saapuivat esitykseen kesken näytännön, ostoskassit mukanaan,
vastasivat puhelimiinsa ja söivät salissa eväitään, ja lopuksi poistuivat taas
kesken kaiken. Vähän vastaavaa käytöstä hämmästeli Äiti pari vuotta sitten käydessään
tyttärensä kanssa katsomassa musikaalia Lontoossa. Kiinalaiseen
piittaamattomuuteen liikenteessä ja suomalaisiin muodollisempiin
teatteritapoihin tottuneena oli Äiti tälläkin kerralla varautunut kummastelemaan
kiinalaisten outoja tapoja (tai niiden puutetta), mutta hän joutuikin
hämmästymään täysin päinvastaisesta. Saliin ei saanut tuoda ruokaa ja juomaa,
ajoissa oli tultava päästäkseen sisään (tosin mattimyöhäisiä mahdollisesti päästettiin
sisään tietyin väliajoin), kännykän äänettömyydestä muistutettiin ja siitä
katsojat myös selvästi pitivät huolta. Ainoa asia, missä säännöistä
piittaamattomuus näkyi, liittyi valokuvien ottamiseen. Näytöksen kuvaaminen oli
ehdottomasti kiellettyä, mutta kuvia räpsittiin jatkuvasti. Sen vuoksi yleisön
joukossa liikkui vartijoita, jotka tökkivät kännyköitä punaisella laservalolla,
sokaisivat sen avulla näytön. Kännyköiden käytön erotti selvästi pimeässä
salissa loistavien punaisten laserviivojen ansiosta. Seuralaisiltaan Äiti kuuli
tämän olevan tavallinen käytäntö Pekingin teattereissa.
Lavasteet 1. näytöksen alussa |
Lavasteet väliajan jälkeen |
Se hetki oli henkeäsalpaava, kun tämä kruunu nousi ylös - ja kun se putosi |
Kun he väliajalla poistuivat salista, saivat he mukaansa
laput, joilla pääsisivät palaamaan takaisin. Teatterista ei löytynyt suurta
ravintolaa tai käytäviltä pitkiä tarjoilupöytiä kuten Suomessa, vaan ainoastaan
nurkkauksesta pikkuruinen coffee shop,
jonne he nälissään suunnistivat. Hinnat olivat yhtä kalliit kuin Suomessa,
kakunpalat ja sandwichit muoviin
käärittyjä ja kahvi tarjoiltiin paperimukeista. Pöytiä ei ollut vaan tarjoilut
nautittiin käytävällä seisten. Mutta jälleen kerran Äiti joutui hämmästymään.
Kiinalaiseen jonotuskulttuuriin eli jonojen puutteeseen, etuiluun, ryysimiseen ja
tönimiseen tottuneena hän kummasteli viivasuoria jonoja. Kaikki kahvilan asiakkaat
asettuivat peräkkäin suoriin jonoihin kassojen eteen ja odottivat kiltisti
vuoroaan. Kuuna päivänä ei Äiti ole nähnyt väliajalla suomalaisessa teatterissa
yhtä selkeätä jonotuskäytäntöä.
Aina jollakulla on lukemista mukana |
Paluumatka kesti jälleen puolitoista tuntia ja kuski veloitti
sovitun: 80 rämpylää tunnilta. Satasia vähemmän kuin isäntänsä oli alun perin
pyytänyt.
Entä millainen oli itse esitys? Sanalla sanoen upea! Vielä
viikkoa myöhemmin vanhimmat lapset kuuntelevat Youtubesta kappaleita Oopperan kummituksesta, hyräilevät niitä
itsekseen ja etsivät netistä tietoa musikaalista ja samannimisestä elokuvasta.
Näytöksestä heidän mukaansa lähti musikaali dvd:nä. Ainoastaan Kolmonen ei ole
innoissaan, häntä pelotti esityksessä ja silloin hän käpertyi turvaan
isonsiskon kainaloon. Vaisuna ja sanaakaan väliin sanomatta hän myöhemmin
kuuntelee sivusta isompien sisarusten intoilua.
Myös kuopus, jota ei otettu mukaan esitykseen, seuraa
keskustelua vierestä vaisuna. Aihe samanaikaisesti kiinnostaa ja pelottaa. Yhä
uudelleen ja uudelleen hän haluaa katsoa kuvia lavasteista. Ja kummituksesta…
Kuopus haluaa katsella kuvia kummituksesta uudelleen ja uudelleen |
**
Myös muumit saapuivat Pekingiin. Svenska Teatern yhdessä
paikallisen teatterin kanssa loi näytöksen, jossa suomalainen näytelmä Kungen i Mumindalen esitettiin kiinaksi.
Äiti olisi tahtonut viedä nuorimmaisensa katsomaan sitä, mutta kuopus ei itse
halunnut. Muumien sijaan hän valitsi ennemmin luistelun…
Voi näitä kulttuurieroja tosiaan.Jännää on myös huomata tuo miten maan sisällä käyttäydytään niin eri tavoin esim. jonossa, jos jono on busssiin, ravintolan vessaan tai ehkäpä vaikkapa oopperaan tai teatteriin (jossa tosin en ole täällä käynyt) Onhan SUomessakin toki noita eroja, muttei ehkä yhtä huomattavan suuria.
VastaaPoistaOikeastaan Suomessakin on eroa jonottamisessa, mutta näköjään juuri päinvastoin kuin täällä. Suomessa bussissa ja metrossa osataan kyllä odottaa vuoroa ja päästää ulostulevat ensin (toisin kuin Kiinassa ja Singaporessa joissa sisään pitää rynnätä ekana), mutta teattereissa ja oopperassa Suomessa ei oikeastaan edes jonoteta kahvilatiskille vaan sen ääreen rynnätään, ja sitä palvellaan joka viuhtoo eniten. Siksi olin aivan äimistynyt, kuinka kiltisti ja tyylikkäästi kiinalaiset jonottivat teatterissa (kuin ekaluokkalaiset lapset), etenkin kun kantapääni olivat yhä hellinä edellisestä viikosta, jolloin joku oli seissyt kantapäilläni jonottaessani Kiellettyyn kaupunkiin...
PoistaTosin ehkä kyse on myös määristäkin. Täällä harva näytti tekevän ostoksia kahvilassa, monella oli omat eväät mukanaan...
Poista