Lapsiperhe itämaan ihmeissä

Lapsiperhe itämaan ihmeissä

keskiviikko 6. kesäkuuta 2018

Finnairin lähtöselvityksen kiroamista

Kolme tuntia siinä menee. Lähtöselvityksen tekemisessä helposti netissä kanta-asiakassivuilla.
 
Ensimmäinen tunti menee siihen, että toiveikkaana yritän selvittää, olisiko vielä mahdollista tehdä matkustusluokan korotus pisteiden ja rahan yhdistelmällä. Esittäähän Finnair kanta-asiakassivuillaan tällaisen mahdollisuuden olemassaolon ja bisnesluokassa näyttäisi olevan hyvin tilaa. Nettisivuilta ei kuitenkaan löydy hintaa tällaiselle vaihtoehdolle. Yritystäni päästä chattiin voi kutsua sitkeäksi: Muutaman kerran chat-kuvake vilahtaa sivun reunassa, yritän saada siitä kiinni, mutta se katoaa ennen kuin saan sen edes raahattua esiin. Lopulta kirjoitan viestin valmiiksi sähköpostissa ja olen haukkana copypastaamaan sen heti kun chat seuraavan kerran ilmestyy sekunniksi näkyviin. Viidennellä yrityksellä onnistun ja saan lähetettyä kysymykseni. Saan vastauksen: tällaista vaihtoehtoa ei ole periaatteessa tarjolla (??)
 
Okei, säästetään pisteet hamaan tulevaisuuteen ja unohdetaan mukava lento. Ryhdyn tekemään lähtöselvityksiä.
 
Varaukset ovat kahdessa erässä, kahdella eri tunnuksella. Finnair Appsin kautta haen minun ja poikien tunnuksen esiin. Check-in:ssä näkyvät vain poikien nimet. Lisäksi erikoinen ilmoitus terveellisestä erikoisruokavaliosta, jollaista en taatusti ole valinnut. Siihen en kuitenkaan pääse käsiksi tässä vaiheessa. Jatkan eteenpäin ja tarkistan poikien istumapaikat. Hyvä, heille on varattu kolme ikkunanpuoleista paikkaa. Samalla avaan laptopilla tyttären varauksen ja valitsen hänelle keskiriviltä keskimmäisen paikan. Maksan paikasta 5000 pistettä.

Tämän jälkeen viimeistelen Finnair Appsin kautta selvitykseni. Hups, poikien lähtöselvitykset on tehty, mutta minua ei siinä näy! En löydä mistään mahdollisuutta lisätä vielä yhtä selvitystä. Tämän taistelun olen käynyt jo useaan kertaan samassa Appsissa. Siitä lähtien kun pari vuotta sitten mieheni ohjeesta latasin Finnair Appsin ("koska se helpottaa niin lähtöjä"), olen joka kerta tuskaillut saman asian kanssa: joko minä tai lapset jäävät pois lähtöselvityksestä. Koska edellisestä kerrasta on jo vuosi, en muista, kuinka olen saanut meidät kaikki tsekattua sisään ja tarkastuskortit näkyviin kännykälläni. Oikeasti lähtöselvityksen tekeminen ja tulostaminen netissä olisi niin paljon vaivattomampaa. Ainoa syy, miksi teen tämän yhä Appsilla, on se, että saisin sitä kautta tiedon, mikäli lento olisi myöhässä.

Kirjaudun läppärin kautta kanta-asiakasohjelmaani ja yritän tehdä lähtöselvityksen sitä kautta. Huolettaa, että joudunko ostamaan itsellenikin paikan lasteni lähelle. Erikoisruokavalio kiusaa minua. Missään nimessä en ole sellaisia tilannut enkä todellakaan halua syödä mitään mietoa (hei, olen tulisen ystävä) ja kolesterolitonta ja vähärasvaista ruokaa. Yritän vaihtaa, mutta valikoimassa ei ole normaalia ateriaa. Klikkaan valinnaksi alkuasetuksen "valitse", mutta jatkaessani eteenpäin meillä näkyy edelleen mieto ateriavalinta. Onkohan se siis ns. normaali ateria vai pitäisikö minun ennemmin varmuuden vuoksi vaihtaa meille kasvisateriat?

Koska chattiin on niin vaikea päästä, yritän soittaa asiakaspalveluun. Jonotettuani 10 minuuttia ja kuunneltuani nauhoitteen hölötystä miesääni vastaa. Sanon reippaasti nimeni ja tervehdin, mutta mies ei hetkeen vastaa. Sen jälkeen huhuilemme toisiamme aikamme. Sydämeni alkaa hakata, kun mies ilmoittaa tyynen rauhallisesti, että jos en viiteentoista sekuntiin sano mitään, hän katkaisee linjan. Epätoivoisena karjun puhelimeen, sitten hän katkaisee.

Ei auta muu kuin asettua kytikselle chattiin. Kirjoitan aloitusviestin valmiiksi, kopioin sen, ja saman tien, kun chat kolmatta kertaa vilahtaa sekunniksi näkyviin ja onnistun raahaamaan sen esiin, liitän tekstini ja lähetän. Click - onnistuin!

Vartin tsättäilyn jälkeen asia hoituu. Virkailija vaihtaa meille normaalit ateriat ja varmistaa istumapaikkani lasteni vieressä. Hoidan itse lähtöselvityksen loppuun netissä.

Kolmea tuntia myöhemmin olen valmis. Samassa ajassa olisin ajellut bussilla kentälle ja takaisin ja hoitanut asian tiskeillä.

Mutta eihän tämä ole ensimmäinen kerta, kun kerron lähtöselvitysongelmistani blogissani. Muistatteko ensimmäisen lähtöni lasten kanssa Pekingiin kolme vuotta sitten. Nettisivut uudistuvat, mutta lähtöselvityksen tekeminen ei helpotu!

  

2 kommenttia:

  1. Voi netissä tehtävät lähtöselvitykset, lippujen ostot ja kaikki muu sellainen. Hauskasti kirjoitettu, vaikkei niin hauska tilanne ollutkaan. Mielenkiinnolla odottelen kertomusta aikanaan siitä, miten matka meni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, kertomista on jo kertynyt. Jos lähtö oli mutkia täynnä, niin täällä niitä vasta on ollut

      Poista

Mukavaa jos jätät kommentin :)