Sunnuntain Hesarissa oli kirjoitus matematiikan heikkenevästä tasosta Suomessa. Jutussa mainittiin muun muassa, kuinka vuoden 2012
PISA-testissä moni Aasian maa päihitti leikiten 12:nneksi sijoittuneen Suomen.
Jokin aika sitten Äiti jutteli koulussa tutun korealaisäidin
kanssa. Aiheena olivat lasten kaverisuhteet. Äiti kertoi olleensa huolestunut
Kolmosesta, jonka paras (ja ainoa) kaveri muuttaa kesällä pois. Äiti oli
kantanut murhettaan opettajallekin, johon tämä oli lohduttanut, että kyllä
poika kavereita saa. Kertonut, että luokan muut pojat haluavat Kolmosen aina
pelikaverikseen matemaattisiin peleihin, koska tästä saa niin hyvän vastuksen.
Keskustelu korealaisäidin kanssa jatkui aiheesta matematiikan
lisäkurssit. Hänen mukaansa kaikki korealaispojat saavat iltaisin lisäopetusta matematiikassa
(kuten varmaan myös kaikki muutkin luokan aasialaispojat, toisin sanoen kaikki luokan
pojat kahta lukuun ottamatta).
”Eikö teidän poikanne saa lisäopetusta?” ihmetteli
korealaisäiti.
Äiti pudisti päätään. ”Taitaa hän toisinaan laskea itsekseen.
Ihan huvikseen,” arveli Äiti.
”Sittenhän teidän poikanne on huippuälykäs”, totesi korealaisäiti,
aina niin positiivisen kohteliaasti, ja sai Äidin hämmennyksiin. No ehkei sentään
huippuälykäs, mutta kiinnostunut matematiikasta. Kiitos innostavien opettajien, hauskojen matikkapelien, ja niin edelleen.
**
Samaa tarinaa aasialaislasten jatkuvasta treenaamisesta on Äiti
kuullut monelta muultakin taholta. Kuinka pienilläkin lapsilla koulupäivä
jatkuu joka ilta erilaisten harrastusten ja lisäkurssien muodossa. Viikonloppuisin
heillä on lisää harrastuksia: urheilua ja soittoharrastuksia, nämä kielten ja
matematiikan ohella. Yksitoista harrastusta ja lisäkurssia viikossa ei ole
mikään harvinaisuus kiinalaisella tai korealaisella kymmenvuotiaalla. Tämän
lisäksi kesäisin nämä lapset suorittavat kesäkursseja, varakkaimmat jopa
ulkomailla. Amerikan kiinalaisen luokkakaverin äiti postasi keväällä vanhempien
WeChat-ryhmään mainoksen skotlantilaisesta sisäoppilaitoksesta, ”josta monet
koulun oppilaat ovat tykänneet…” Näköjään kurssit ovat kiinalaisille suunnattuja,
sillä tarjolla on jopa mandariinin opetusta äidinkielenä. Ja hinta sen verran huima,
ettei kyse ole ihan tavallisesta EF:n kielikurssista.
**
Eipä silti, innokkaasti Kakkonen ja Kolmonen toivovat, etteivät
he enää syksyllä tarvitsisi tukiopetusta koulujensa opetuskielissä. Se
nimittäin takaisi heille pääsyn ”edistyneiden matikanryhmään”, eli tasoryhmään,
johon viime syksynä Kakkonen jo pääsi viikon ajaksi, kunnes koulu huomasi hänen
sittenkin tarvitsevan ennemmin kielen tukiopetusta. Nämä ”valinnaiset” ryhmät kun ovat
joko-tai.
Joten luokkatoverien matkustaessa kesällä kursseilleen lähtee
tämä perhe Suomeen lomailemaan. Järvenrannalle uimaan ja saunomaan, unohtamaan muutamaksi
viikoksi koko koulun. Lepäilyn ohessa
voi sitten tehdä visaisia matikantestejä – jos huvittaa. Kuten vaikkapa tuon Hesarin testin, jonka yläkoulun laskutehtävät isoveli Kakkonen läpäisi vasemmalla kädellään
– yhtä yhtälötehtävää lukuun ottamatta. Sillä eihän viidennellä luokalla lueta vielä
lukion pitkää matematiikkaa!
Eläköön siis hyvät opettajat, mielenkiintoiset tehtävät ja tutkiva
mieli. Mutta ennen kaikkea vapaus olla lapsi…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mukavaa jos jätät kommentin :)