On sunnuntaiaamu ja
nuorimmaiset istuvat kaikessa rauhassa aamupalapöydässä. Murokippojensa ääressä
he pohtivat koulun, päiväkodin ja työssäkäynnin eroja. Kuopuksen mielestä
töissä on aina kivaa. Etenkin jos on niin iso kuin isä (eli NIIN aikuinen), silloin
ei tarvitse tehdä töitä kotona.
Äiti miettii itsekseen,
ettei hän siinä tapauksessa taida olla kovin aikuinen, koska hänen on tehtävä
paljon töitä kotona.
Keskustelu jatkuu ja kuopus
esittää lisää työnteon kivoja puolia: ”Ja mä tykkään rahasta!”
Isä ehdottaa, että kuopuksen
kannattaisi mennä töihin pankkiin.
Kuopus vastaa ykskantaan:
”Pankki on rosvojen paikka!” ja työntää murolusikan suuhunsa.
**
Muutamaa päivää myöhemmin Äiti
raahautuu illalla töistä kotiin. Koko viikon ajan hän on palannut vasta
nuorimmaisten tehdessä iltatoimiaan. Samalla ovenavauksella Isä astuu ulos jääkiekkokassiaan
raahaten: ”Ei hätää. Kolmonen on pakannut jo kaiken valmiiksi.”
Pakannut! Mitä pakannut?
Mihin?
”Yökouluun!” huutaa Isä
vastaukseksi kadotessaan pimeälle pihamaalle.
Kuinka Äiti on voinut
unohtaa koko yökoulun, vaikka siitä on puhuttu koko kevään ajan? Järjestettiinhän
vanhemmille aiheesta joku vanhempainiltakin, vaikkeivät Äiti ja Isä sinne ennättäneetkään.
Ja ovathan luokan muut äidit ja isät täyttäneet kuvilla vanhempien Wechat-ryhmän,
esitelleet otoksiaan yökoulun valmisteluista, pahvilaatikoiden kantamisista sun
muista. Eipä silti että Äiti olisi oikein ymmärtänyt, mistä mahtaa olla kyse. Siitä
huolimatta että Kolmonen on yrittänyt selostaa, kuinka kouluun viedään
pahvilaatikoita, joista rakennetaan majoja jumppasaliin. Ja että niissä
majoissa yövytään. Sitten kun on yökoulu.
Seuraavana aamuna Kolmonen
nousee bussiin painava reppu selässään. Perässään letka muita
neljäsluokkalaisia, heitähän riittää samassa compoundissa. Kaikilla reput
selässään ja jännittyneet hymyt huulillaan. Vieläpä jotkut raahaavat viimeisiä
pahvilaatikoitakin mukanaan.
**
Yökoulun jälkeisenä aamuna
Äidillä on kotityöpäivä. Lauantaiaamuisen keskustelun muisto mielessään hän
päättää lähteä nuorimmaisten koululle tekemään töitään, kutsuupa koulun
viereinen kahvilakin herkullisine salaatteineen. Aamulla Äiti kiipeää kuopuksen
perässä koulubussiin. Samalla kyydillä matkustaa myös naapurinrouva, toisen
neljäsluokkalaisen äiti, joka puolihuolimattomasti kysäisee Äidiltä, aikooko
tämä mennä katsomaan veneiden uittamista.
”Minkä veneiden?” ihmettelee
Äiti. Naapurinrouva luo häneen kummastelevan katseen.
”Veneiden, joita lapset ovat
suunnitelleet ja rakentaneet jo monta viikkoa. Siitähän oli läksyäkin.”
Äiti nolona myöntää, ettei
hän tiedä lastensa läksyistä enää yhtään mitään. Koko syksyn ajan hän ja Isä tekivät
yhdessä läksyjä kolmen lapsensa kanssa. Talvella, lasten kielitaidon
karttuessa, he kävivät heidän kanssaan keskustelun, että on tullut aika
jokaisen lapsen hoitaa itse omat läksynsä. Aivan kuten he ovat tehneet Suomessakin
ensimmäisestä luokasta lähtien. Lapset vastustelivat, mutta vaihtoehtoja ei
ollut, olihan Äiti menossa töihin.
Äidin tajuntaan nousee
muisto parin viikon takaisesta student
led conferencesta, jossa muovailuvahasta muovailtiin veneitä ja niitä
uitettiin - tai upotettiin - vadissa.
”Sen vuoksihan lasten piti
ottaa uikkaritkin mukaan!” lisää naapuri.
Uikkarit! Mitkä uikkarit?
Äiti hätääntyy.
”Tämä uittaminenhan oli koko
yökoulun tarkoitus!” Äiti on kuulevinaan närkästyksen naapurinrouvan äänessä.
Kuinka Äiti selittäisi sen, ettei hän tiedä asiasta oikeastaan yhtään mitään.
Ei yökoulusta, ei sen tarkoituksesta, eikä edes unit of inquiry –tehtävästä, jota on huolellisesti pohjustettu viikkotolkulla.
Mutta perillä koululla Äidille selviää, mistä on kyse.
Veneitä näytteillä aulassa |
Ryhmät lähtövalmiina |
Kolmonen starttaa... |
... ja kaatuu |
Vene pystyyn ja uusi yritys |
Hyvin menee! |
Vauhtia ja intoa riittää |
Turvallisesti perillä |
Kolmosen ryhmän uusi yritys... |
... ja uudemman kerran uppoaminen |
Vielä kerran, vaikka vene on jo saanut vaurioita |
Hyvin lähtee |
...vaan ei pitkälle |
Toinen vene porhaltaa yli ja siihen päättyivät Kolmosen ryhmän veneen uittamiset |
Kuinka tähän päästiin? Viikkokausien työn jälkeen... (kuvat lainattu luokan blogista)
Melko käsityöpainotteista tainnut opiskelu olla siellä viime ajat ;) Hauskaa!
VastaaPoistaKäsitöiden lisäksi myös leikkiä ja peliä, siitä lisää joskus myöhemmin =D
Poista