Tekemistä ja tapahtumia on tällä
hetkellä niin paljon, että hyvä kun ne ehtii elää, puhumattakaan että niistä
ennättäisi kirjoittamaan. Kouluilla järjestetään monenlaisia tempauksia ja
teemaviikkoja, ilmojen lämpeneminen puolestaan saa ihmiset juhlatuulelle,
tarkeneehan jo ulkonakin juhlia. Toukokuuhun ajoittuu sekä valmistujaisjuhlia
että hyväntekeväisyystanssiaisia.
Kaiken tämän kiireen keskellä pitäisi ehtiä myös tekemään töitä. Onneksi työssäni alkoi juuri kahden viikon tauko ennen viimeistä loppurutistusta, joten kerkiän päivittämään joitakin viimeaikaisia kuulumisia.
Aloitanpa siis Suomi-koulun
päättäjäisistä ja kevätjuhlasta, jota vietettiin viikko sitten äitienpäivän
alla. Suomi-koulu antaa ulkosuomalaisille ja suomen kieltä ylläpitäville
lapsille suomen kielen opetusta sekä tutustuttaa heitä suomalaiseen kulttuuriin.
Koulua käydään lukuvuoden aikana 18 lauantaiaamuna (kaksi kertaa kuussa) kolme
tuntia kerrallaan eli kyse on siis ylimääräisestä opiskelusta normaalin
koulunkäynnin lisäksi. Koska koulupäivät kansainvälisissä kouluissa ovat muutenkin
erittäin pitkiä (”kahdeksasta neljään”), tarkoittaa tämä karkeasti laskettuna 41,5
h (5-6 päivänä) viikossa koulunkäyntiä - yhtälailla eka- kuin 12.-luokkalaisenkin
kohdalla.
Kolmonen opiskelee tämän lisäksi
vielä kotona ylimääräistä vierasta kieltä (voidakseen jatkaa Suomessa
aloitettuja opintojaan myöhemmin), joten hän käy koulua keskimäärin 43 tuntia viikossa,
ja tämän päälle tulevat vielä läksyt. Sunnuntait kuluvat usein Kulkuri-tehtävien
tekemisessä, nimittäin lähes kaikki koululaiset suorittavat Suomi-koulun
yhteydessä äidinkielen opintoja Etäkoulu Kulkurissa. Tämä tarkoittaa sitä, että
he opiskelevat lukuvuoden aikana suomen kielen oppimäärän peruskoulun
opetussuunnitelman mukaisesti, osittain Suomi-koulun puitteissa, enimmäkseen kuitenkin
kotona tehden kokeita ja kirjoittaen kirjoitelmia. Ne lähetetään Suomeen
tarkistettavaksi ja arvosteltavaksi.
Suomi-koulua pidetään yllä
suomalaisten vapaaehtoisten hartiavoimin. Opettajien, apuopettajien, avustajien
ja johtokunnan lisäksi tekemistä riittää yhtä lailla kirjastonhoitajille kuin
innokkaille leipureillekin (heitä kutsutaan tarjoiluvastaaviksi). Lapsia
tutustetaan suomalaiseen kulttuuriin viettämällä Suomi-koulussa aivan samoja
juhlia, joita heidän ikätoverinsa viettävät koulussaan Suomessa. Niinpä lähes
jokaisella Suomi-koulukerralla tapahtuu jotain jännittävää: Aleksis Kiven
päivää vietettiin kirjaston runopolulla ja leipomalla karjalanpiirakoita ja syömällä
vispipuuroa, Kalevalanpäivänä isommat lapset tutustuivat kansalliseepokseen Kalevalaseuransivuilla ja pienimmät, alle kouluikäiset, kuuntelivat jurtassa opettajan
lukemaa Kunnaksen Koirien Kalevalaa. Tämän jälkeen tarjolla oli hernekeittoa ja
laskiaispullia. Lankalauantain koulupäivänä opettajat tekivät luokkiin pääsiäisaiheisen
askarteluradan, jonka jälkeen maisteltiin rahkaa ja suklaamunia. Muutaman kerran vuodessa
pelattiin myös avustajien johdolla sählyä. Tämän lisäksi kevään aikana katsottiin
elokuva ”Risto Räppääjä ja polkupyörävaras” sekä vastaanotettiin innolla vieraita
Suomesta: raumalainen interaktiivinen lastenyhtye Sähköankerias konsertoi koulussa
Aasian Suomi-koulukiertueellaan.
Suomi-koulun tarkoitus on
siis ahkeroimisen lisäksi antaa oppilaille Suomi-tietoutta mukavalla tavalla ja
tehdä suomalaisuutta tutuksi. Antaa oppilaille positiivisia kokemuksia
suomalaisuudesta ja innostaa heitä pitämään yllä vanhempiensa kieltä ja
kulttuuria. Nimittäin koulun oppilaista monikaan ei ole koskaan itse asunut
Suomessa, heille Suomi merkitsee vain isovanhempien maata, paikkaa jossa
käydään kesälomalla, ja kieltä jota käytetään ainoastaan vanhempien kanssa ja
Suomi-koulun piirissä. Siksi koulun ympärille muodostunut yhteisö on perheille erittäin
tärkeä. Kyse on myös hyvin kiinteästä ja ainutlaatuisesta yhteisöstä, sillä koulun
ympärille järjestettävät tapahtumat ovat nimittäin lähes ainoat suomalaisia
yhdistävät tapahtumat Pekingissä. Saman porukan kesken vietetään vappujuhlia,
samat ihmiset osallistuvat äitien- ja isäinpäiväbrunsseille ja järjestävät
kissanristiäisiä ja aamukahveja. Nämä ihmiset ovat toisilleen se perhe ja suku, turvaverkosto, joka täällä heiltä puuttuu. Suomi-koulussa ihmisten on helppo tutustua
toisiinsa yhteisen tekemisen myötä, sen ulkopuolella taas jää helposti
ulkopuoliseksi.
Yhteisön jäseneksi
pääsee ilman lapsiakin. Jäsenyyteen riittää innokkuus
osallistua ja antaa omaa aikaansa. Nimittäin kiirettä ja tekemistä riittää
kaikille. Jokainen Suomi-koulukerta on hyvin hektinen, koska kolmen tunnin
aikana on ehdittävä sekä opiskella ops:in mukaisesti ja harjoitella kaikkia
kielitaidon osa-alueita, että osallistua tapahtumiin, vierailla kirjastossa,
syödä eväitä ja jopa harrastaa liikuntaa.
Siten kevätjuhla on hyvin
merkittävä tapaus, niin aikuisten kuin lastenkin kannalta. Tämän jälkeen yksi
etappi on saavutettu ja oppilaat voivat viimeinkin keskittyä päiväkouluunsa, jatkuuhan
normaali koulu vielä juhannukseen asti ja loppurutistus on vielä edessä. Vanhemmilla
on yksi huolehdittava ja muistutettava asia vähemmän. Opettajien ei enää
tarvitse suunnitella tunteja. Kevätjuhlasta lähtien viikonloput ovat kaikille vapaapäiviä!
Silti Suomi-koulun yhteisö kantaa myös kesän ajan: pienemmillä porukoilla
tavataan vapaamuotoisesti vielä useaan kertaan kesän mittaan, ensimmäisen kerran
jo heti seuraavana päivänä äitienpäivän brunssilla.
Touhutossut eli kuopuksen ryhmä esitti Hiiren aakkoset - kuopusta ei tosin laulattanut, koska tyhmä-Äiti oli pakottanut hänet pukemaan nappipaidan |
Luokat kakkosesta kutoseen lauloivat Suomi-koulun lukuisille lähtijöille Peppi Pitkätossun jäähyväislaulun - moni ystävä jättää kesällä Pekingin |
Jokaisesta kevään aikana luetusta Suomi-koulukirjasta kasvaa lehti lukupuussa |
Äitejä muistettiin ruusuin
|
Lopuksi kakulle, simalle ja munkeille |
Äitienpäivänä |
"Piti piirtää sellasta mistä äiti tykkää" (ei siis autoja ja raketteja vaan puita, lintuja ja perhosia, sekä yksi monkey..." |
Sai Äiti yhden lentsikankin... |
...ja liikuttavan ihanan kortin |
Suomalaiset äitienpäiväbrunssilla: 12 aikuista ja 18 lasta |
Malesialaista laksaa |
Näin rakennetaan pekingin ankka |
Pekingin ankka sulassa sovussa muiden eksoottisten kanssa |
Finitos |
Lapset tekivät äideille kukka-asetelmia |
Hyvä olo kun on vatsa täynnä |
Aikaisemmat tekstini kouluista löydät näistä linkeistä: eurooppalaisessa koulussa, kansainvälisessä koulussa; sekä näistä: Ensimmäinen ongelma: kuinka vaikeaa on päästä kouluun, Haku kansainväliseen kouluun ja Koulu ja kielipolku.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mukavaa jos jätät kommentin :)