Samana iltana, kun perhe palaa Pekingiin, avaa Äiti
sähköpostinsa ja hukkuu informaatiotulvaan. Postilaatikko on täpötäynnä kahdesta
koulusta tulleita, neljää lasta koskevia viestejä, sivukaupalla koulujen
aloittamista koskevia ohjeita, jotka sisältävät linkkejä erinäisille nettisivuille.
Näistä puolestaan löytyy sivukaupalla lisää ohjeita ja linkkejä. Yhden illan
aikana Äiti ja Isä yrittävät sisäistää kaiken tarpeellisen: missä pitää
milloinkin olla ja mitä mukana, mitä pitää täyttää ja missä rekisteröityä? Mikä
vaatii jatkotoimenpiteitä? Suomalaisen naapurin kanssa lähetellään viestejä
puolin ja toisin: onko kukaan löytänyt edes tietoa siitä, milloin koulu
oikeasti alkaa ja hakeeko koulubussi lapset? Monelta pitää olla portilla?
Kummallakin on erilaista tietoa.
Jetlagille ei ole aikaa. Iltaan mennessä laukut on purettu
ja koulunalkuun perehdytty. Heti seuraavana aamuna on Kolmosella uusien
oppilaiden tutustumispäivä kansainvälisessä koulussaan. Naapurinpoikien ja
näiden äidin kanssa mennään yhdessä, ajetaan tämän toisen perheen autolla
portille. Haetaan portilta kulkuluvat äideille ja valtavasta liikuntasalista
henkilökortit pojille. Opettajat noutavat lampaansa luokkahuoneisiin, ja pettymyksekseen
pojat eivät pääsekään samalle luokalle, kuten on toivottu. Koulu haluaa kielellistä
apua tarvitsevien oppilaiden jakautuvan tasaisesti eri luokille.
Siksi ajaksi kun pojat tutustuvat uusiin opettajiinsa, on
vanhemmillekin järjestetty ohjelmaa. He kiertävät kojuja, joissa esitellään
koulun toimintoja: kielenopetusta, uintia joka viikko koulun omassa uimahallissa,
maksullista ruokailua, mahdollisuutta osallistua kerhotoimintaan. Juhlasalissa
koulun opettajat esittäytyvät vanhemmille ja hienolla ylistysvideolla hehkutetaan
koulun toimintaa ja koulussa käytettävää pedagogiaa. Tämän jälkeen lapset
haetaan luokista ja lopuksi syödään kaikki yhdessä pizzaa ja kakkua. Kuin
suurena perheenä.
Tulevaa ohjelmaa oppilaille... |
Tulevaa ohjelmaa vanhemmille! |
Ala-astelaisen päivä |
Koulun motto iskostetaan varhain mieliin |
**
Jo seuraavana päivänä, perjantaina, on Ykkösen ja
Kakkosenkin koulussa keskustassa uusien tutustumispäivä. Ajomatka sinne kestää
kolme varttia. Koulubussi ei kulje vielä, joten Äiti lähtee saattamaan lapsia
taloyhtiön edestä lähtevällä sukkulabussilla. Äitiä jännittää, kuinka lapset mahtavat
selvitä uusissa luokissaan; etenkin Kakkonen, jonka kielitaito on vielä
vähäistä. (Tässä koulussa kielenä ei ole englanti ja kaikki muut ovat koulussa
käytetyn kielen natiiveja puhujia.) Opettajat esittäytyvät juhlasalissa ja
uudet oppilaat kutsutaan näyttämölle. Kun Kakkosen nimi huudetaan, Äiti nykäisee
poikaa: ”nyt on sinun vuorosi”. Kakkonen mulkaisee Äitiä kyllä-minä-tiedän
–ilmeellä ja Äidin sydäntä riipaisee, kun pieni poika epävarmoin askelin, leuka
kuitenkin määrätietoisesti pystyssä, laskeutuu portaita näyttämölle. Toinen samanikäinen
uusi poika asettautuu hänen viereensä. Minuutin päästä Äiti näkee, kuinka
kummankin pojan huulet alkavat liikkua ja kädet elehtiä. Koko tilaisuuden
loppuajan pojat höpöttelevät keskenään. Heitä naurattaa. Opettaja vilkaisee
taakseen, muttei kuitenkaan sano mitään. Kakkonen on löytänyt itselleen
kaverin!
Koulusta tulleiden ohjeiden mukaan perheiden on pitänyt
panna 500 juania (reilut 70 euroa) lapsen nimellä nimettyyn kirjekuoreen ja
toimittaa kuori kansliaan. Raha ladattaisiin oppilaan henkilökorttiin, ja sillä
tämä maksaisi lounaansa ruokalassa. Äiti on toiminut ohjeiden mukaan, huolellisesti
teipannut molemmat kuoretkin ja itse henkilökohtaisesti ojentanut ne
kanslistille. Seuraavalla viikolla lapset yrittävät ostaa lounasta omilla korteillaan,
mutteivät ne toimi! Onneksi luokkatoverit lainaavat heille rahaa. Lapset menevät
rohkeasti kansliaan selvittämään asiaa, ja hetken päästä kanslisti soittaa
Äidille kotiin. Selviää, että kuoret olivat typötyhjiä! Epäselväksi jää, mihin
rahat ovat voineet kadota, koska niitä ei löydy kotoakaan ja Äidin ja Isän
laskelmien mukaan 1000 juania puuttuu…
Koulu haluaa arkistoonsa kopiot lasten viimeisimmistä
todistuksista. Esikoisen todistus löytyy tärkeiden papereiden joukosta; kuten
myös samasta pinosta Kakkosen täyttämä itsearviointilomake. Itse todistuksesta
ei kuitenkaan näy jälkeäkään. Hetken mietittyään Äidin mieleen juolahtaa kuvia
kaaoksesta, joka vallitsi hänen selvitellessään Suomessa papereita ja
dokumentteja: ensimmäiseen pinoon mukaan lähtevät, toiseen Suomeen jäävät
arkistoitavat, kolmanteen poisheitettävät… Napatessaan roskiin menevät mukaansa
ei Äiti kiireissään tajunnut enää tarkistaa poisheitettäviä! Nolona Äiti
kirjoittaa Kakkosen entiselle luokanvalvojalle ja pyytää tätä lähettämään
todistuksesta kopion.
Muutaman päivän päästä selviää, että Kakkonen puhuu koulussa
pelkkää englantia, niin opettajilleen kuin luokkatovereilleenkin (vaikkei hän
ole koskaan vielä edes tätä kieltä opiskellut, vaan oppinut sitä itsenäisesti
englanninkielisiä pelejä pelaamalla ja harrastuskirjoja lukemalla). Kun Äiti juttelee
lapsensa luokkatoverin äidin kanssa, tämä ilmaisee epäilyksensä, ettei Kakkonen
lainkaan taida edes osata koulussa käytettävää kieltä. Nainen varmaan miettii
itsekseen, millaisin kepulikonstein lapsi on mahtanut päästä tähän kouluun,
jossa kaikki muut opiskelevat äidinkielellään ja kielen osaaminen on ehdoton
vaatimus. Äiti selittelee nolona, että kyllä se poika osaa, alkujännityksestä
se vain johtuu…
Teiniäkin ujostuttaa ottaa kontaktia uusiin
luokkakavereihinsa. Opettajien kanssa hän pärjää kielellisesti hyvin, mutta
luokkakaverien puheesta välitunneilla hän ei saa mitään selkoa. Aiheet vaan
ovat niin erilaiset kuin teinin suomalaisessa koulussa. Äiti muistaa, kuinka
hän itse aikoinaan palasi vain puolen vuoden poissaolon jälkeen ulkomailta
Suomeen: suoraan keskelle Kummeli-hypetystä eikä ymmärtänyt ihmisten jutuista
mitään!
Ykkönen ratkaisee asian pysyttelemällä tyttöporukan
kintereillä näiden vaellellessa välitunneilla ympäri koulua. Hänet hiljaisesti
hyväksytään porukkaan, vaikkei hän hallitse porukan kieltä ja on muutenkin outo
ulkomaalainen. Häntä autetaan hänen apua pyytäessään, ja hän saa kutsuja luokan
Whatsapp-ryhmiin. Niissä hän yrittää ahkerasti osallistua keskusteluun
kommentoiden aina edes jotain, ”jottei saisi hikarin mainetta”. Hänkin siis löytää
pian paikkansa luokassa.
Ykkönen ja kakkonen "pääsivät" opiskelemaan parakkiin, päällekkäisiin luokkiin |
Keväällä tilatut koulukirjat odottivat luokassa |
**
Joka ilta Kolmonen kuvailee koulupäiväänsä seuraavasti: ”Ensin
me oltiin luokassa ja se ope puhui, mutten ymmärtänyt mitään. Sit me mentiin ruokalaan
ja joku höpötti siel, mutten mä ymmärtänyt siitä mitään. Sit me mentiin taas
luokkaan ja ope höpötteli jotain, mutten mä ymmärtänyt sanaakaan. Sitten me
mentiin juhlasaliin ja se oli kai rehtori, kun puhu jotain, mutten mä
ymmärtänyt siitä yhtään mitään…” Ymmärtää tai ei, on koulussa kuitenkin ihan
kivaa. Ja pian luokalta löytyy kaksi kaveriakin: ”mun buddyt…” (kaikki uudet
oppilaat saavat oman buddynsa luokaltaan neuvomaan ja auttamaan).
Kuopus vääntää itkua, että hänkin haluaa mennä jo kouluun.
Viikkoa Pekingiin tulon jälkeen kuopuskin viimein aloittaa
päiväkodissaan. Äiti saattaa pojan samalla koulubussilla, jolla isovelikin
kulkee kavereineen. Reippaana kuin mikä lähtee kuopus heti tädin mukaan luokkahuoneeseen
ja vilkuttaa Äidille hyvästiksi. Ei kyyneleitä, ei sitä epävarmaa ilmettä,
jonka Äiti näki tämän kasvoilla vuosi sitten Nelosen aloittaessa
päiväkotiuransa Suomessa. Joka päivä tämä lapsi jää yhtä reippaana päiväkotiin,
vaikkei ymmärrä mitään eikä osaa kommunikoida sanaakaan muiden kanssa. Kun Äiti
ja Isä opastavat, miten jotain kysytään englanniksi, kuopus toteaa, ettei hän
kysy, koska ei kuitenkaan ymmärtäisi vastausta! Kerran hän kuulee veljelleen koulun
alkajaisiksi tarjotusta pizzasta ja on kovin närkästynyt. Tomerasti hän
ilmoittaa menevänsä kysymään päiväkodin tädeiltä ja lähteekin matkaan. Sitten
hän pysähtyy, huokaa ja toteaa: ”Emmä menekään. Enhän mä kuitenkaan ymmärrä, mitä
ne sanoo…”
Kuopuksen ensimmäinen koulupäivä - jännittää! |
Äitiäkin jännittää... Onko kaikki varmasti mukana? Pitikö olla eväät vai ei? |
**
Kuopuksen ensimmäistä aamua varten on Äiti huolella lukenut päiväkodista
tulleet ohjeet. Niissä ei mainita mitään eväistä. Varmuuden vuoksi Äiti kuitenkin
pakkaa välipalapatukan lapsen mukaan: sellaisen myslisen jonka pohjassa on paksu
kerros jugurttia. Päiväkodissa selviääkin, että kaikilla lapsilla pitääkin olla
kotoa tuotu välipala mukanaan. Samana iltana kotiin päästyään kuopus ilmoittaa haluavansa
seuraavana päivänä samanlaisen välipalan kuin muillakin lapsilla! Siis voileivän
ja hedelmiä. Ei mitään patukoita…
Isompien lasten koulussa käydään pitkien koulupäivien aikana
ruokalassa lounaalla, joka ostetaan henkilökorttiin ladatulla rahalla.
Välipalaa on oltava mukana joka päivä, ja lyhyinä koulupäivinä (jolloin koulu
päättyy yhdeltä tai kahdelta) lounas syödään vasta tunnin bussimatkan jälkeen kotona!
Kaikki oppikirjat on kustannettava itse, ja ne on tilattu koulun kautta jo
keväällä. Muut koulutarvikkeet vihkoja myöten pitää hankkia omatoimisesti eikä
Äidillä ei ole hajuakaan, mitä kaikkea koulussa tarvitaan. Lapset kysyvät neuvoa
kavereiltaan ja käyvät itse ostamassa tarvikkeet koulun yhteydessä toimivasta, koulun
vanhempien pitämästä kaupasta.
Nuorempien lasten koulussa ei käytetä kirjoja lainkaan, ja
kaikki tarvittavat koulutarvikkeet (uimakassia ja kylmälaukkua myöten) annetaan
koulusta. Lounaan voi tuoda kotoaan ja lämmittää ruokalan mikrossa tai sen voi ostaa
henkilökorttiin ladatulla rahalla. Joka aamu Äiti herää tuntia ennen
koulubussin lähtöä ja pakkaa lapsilleen evästä mukaan. Kaikille välipalaa, Kolmoselle
toisinaan myös lounaan. Kun lapsi ensimmäisen kerran vie aterian mukanaan,
toteaa hän illalla Äidille: ”Sä et sitten pannut mulle haarukkaa mukaan!”
”Kai sieltä ruokalasta voi lainata haarukan?” hämmästelee
Äiti.
”Voi, mut kun mä en tiedä, mikä se on englanniksi,” selittää
lapsi. ”Siks mä en voinut pyytää!
”No millä sä sitten söit?” ihmettelee Äiti.
”Pillillä!” (onneksi Äiti oli pakannut pillimaidon mukaan…)
Seuraavalla viikolla Äiti taas pakkaa pojalle lounaan mukaan
kouluun. Illalla kotiin palatessaan poika tulee Äidin luo, katsoo Äitiä ruskein
silmin ja toteaa: ”Äiti, tänään mulla ei sitten ollut pilliäkään!”
**
Samaan aikaan, kun lapset aloittavat koulunkäyntinsä, alkaa
Äitikin valmistautumaan omaan osa-aikatyönsä. Lapset jäävät pian kouluinensa oman
onnensa nojaan, koska Äidillä on niin paljon mietittävää ja suunniteltavaa. Vaan
sitten kun työt alkavat, huomaa Äiti möhlivänsä kaiken. On liikaa tekemistä ja
uutta asiaa ja liian vähän aikaa keskittyä mihinkään kunnolla. Ja yllättävät
tapahtumat sotkevat loputkin selkeät suunnitelmat.
Kiinan kieltäkin pitäisi oppia selvitäkseen arkipäivän viidakossa. Kesäkuussa opittu on unohtunut kuukaudessa.
Äiti on ilmoittautunut ennakkoon ryhmään, jonka on tarkoitus kokoontua kaksi
kertaa viikossa. Opettaja haluaisi Äidin tulevan tunnille kolmannenkin kerran
viikossa, opettelemaan kiinankielisiä kirjaimia. Äiti kieltäytyy: ei ehdi! Ensimmäisten
kolmen viikon aikana Äiti ei ennätä yhdellekään tunnille.
Isä toi Äidille kukkia - vaasi vaan puuttuu |
**
Muiden koulujen kanssa samanaikaisesti alkaa myös Suomi-koulu,
jota käyvät lähes kaikki suomalaisyhteisön lapset pitääkseen yllä äidinkielen
taitojaan ja suorittaakseen Suomen koulujärjestelmän mukaiset äidinkielen
opinnot. Tämä tarkoittaa vuodessa 18 lauantaikoulupäivää, 3 h kerralla, ja sitä
käyvät kaikki lapset 3-vuotiaasta ylöspäin. Nyt nuorimmaisen mitta on täysi:
juuri tuona lauantaiaamuna hän tekee stopin. Kaikkina muina päivänä hän on
mennyt mukisematta kouluun, mutta juuri tuona aamuna hän kieltäytyy lähtemästä
ryhmänsä mukaan. Juuri tuona päivänä, kun Isä kisaa jääkiekossa, kun Äitiä kutsuvat
työtehtävät ja kun nuorimmainen saisi puhua ihan omalla äidinkielellään! Kuopus
takertuu Äidin reiteen. Lapsi sylissään Äiti raahautuu töihin.
Seuraavalla viikolla kuopus kipittää taas kiltisti ja
mukisematta englanninkieliseen päiväkotiinsa. Saapuessaan halaa opettajansa ja
käpertyy tyytyväisenä tämän kainaloon. Päivän päätteeksi vilkuttaa
opettajilleen ja lähtee aurinkoisesti hymyillen kotiin.
**
Muutaman päivän ajan Äiti odottelee koululla päiväkodin
päättymistä, mutta sen jälkeen on aika kokeilla Nelosen matkustamista koulubussilla
ilman saattajaa. Äiti ohjeistaa isoveljen istumaan pikkuveljen viereen ja
auttamaan tämän bussista ulos. Tädit kyllä huolehtivat päiväkotilaisista viemällä
nämä oikeaan paikkaan.
Kuopus kiipeää reippaana poikana isoveljen edellä bussiin.
Äiti vilkuttaa lapsilleen hyvästiksi ja juoksee kotiin muuttomiehiä vastaan.
Kuorma Suomesta saapuu ja muuttomiesten ja –naisen sekä ayin kanssa laatikot puretaan
parissa tunnissa (ei tosin mihinkään järjestykseen). Muuttomiehet lähtevät ja
Äiti jää ayin kanssa järjestelemään tavaroita paikoilleen. Hetken päästä
puhelin soi: ”Onko teillä aikomus hakea lapsenne?” Taloyhtiön portilla odottaa tädin
kanssa bussilastillinen päiväkotilapsia, jotta se yksi unohtunut reppana
noudettaisiin.
Tällä kertaa mukaan on pakattu kunnon miehekkäät eväät. Ei mitään patukoita! |
Joka-aamuiset treffit: koulubussia odotellaan |
Muuttokuormaa odotellessa: onneksi se ei sentään tullut tässä kyydissä... |
Vaatelaatikot makkarissa täysinä... |
ja purettuina! |
Sirpaleet tuovat kuulemma onnea, mutta pitikö juuri häälahjojen särkyä :( |
Ahertamisen tulosta |
**
Onneksi torstaina alkaa pitkä viikonloppu, koska Kiinassa
vietetään Victory Daytä, sodan päättymisen 70-vuotismuistopäivää. Yhden päivän
Äiti lepää, toisen kirjoittaa. Kolmas ja neljäs päivä kuluvatkin kolmen lapsen
koululäksyjen parissa. Kyseinen sunnuntai on jo Kiinassa työpäivä, ja siksi Isäkin
tekee koko päivän töitä toimistossa.
Illalla Äiti pohtii, voiko sitä kutsua laatuajaksi lapsen
kanssa, jos koko päivän auttaa ysiluokkalaista löytämään runoanalyysin salat, hikeä
ja kyyneliä kaihtamatta. Ja sitä ennen on tehnyt lasten kanssa tehtäviä molemmilla kotimaisilla
sekä neuvonut biologiaa ja matematiikka vierailla kielillä. Kun Isä palaa toimistosta,
tehdään vaihto: loppuillan tytär ja Isä istuvat yhdessä fysiikan kirjojen ääressä.
Lasten mentyä nukkumaan Äiti ja Isä yhdessä huokaavat: ”Enää
vain kuusi päivää jäljellä ennen seuraavaa viikonloppua!” (onhan tuleva lauantai
taas Suomi-koulupäivä…)
Ja Kolmonenkin saa ensimmäiset läksynsä koulusta vasta ensi viikolla…
Nuorempien koulun kampus on kuin kartano metsästysmaineen |
Toinen vuotuisista koulun juhlista, jonka vanhemmat ja opet järjestävät yhdessä lasten ja perheiden iloksi |
Kuka sen aasin hännän vie? |
Hyppy hyppy, veteen! |
Mikäs sitä on uidessa vaatteet päällä, kun lämmintä on 30 astetta |
Ilta hämärtyy kartanon, öö koulun mailla |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mukavaa jos jätät kommentin :)