|
Kolme cowboyta ratsastaa |
Kun kaksi ulkomaalaista tapaa toisensa Pekingissä, ilmanlaadun
ohella heidän suosikkipuheenaiheenaan on liikenne:
”Olipa taas kauheat ruuhkat. Jingmi Lu oli ihan tukossa.”
”Kauanko teillä meni matkaan? Meillä kesti työmatka puolitoista
tuntia.”
”Ihanko totta, me ajoimme samaa tietä ja meillä meni yli
kaksi tuntia!”
Väliin huikkaa kolmas, omaan nokkeluuteensa tyytyväisenä: ”Mä tulin toista
kautta, eikä siellä ollut ruuhkia lainkaan!”
Ruuhkissa istuminen pidentää koulu- ja työpäiviä tuntikausia
viikossa. Jok’ikiseen matkaan on varattava reilusti ylimääräistä aikaa ja silti
usein saapuu myöhässä perille. On siis hyvin vaikeaa sopia mitään, koska
todellista matka-aikaa on mahdotonta ennustaa. Toisaalta myöhästyminen ruuhkien
vuoksi on ymmärrettävä syy, kukaan ei ihmettele vaan huokaisee ”Pekingin liikenne”
ja kohauttaa olkiaan. (Mahdetaanko tosin lentokentällä olla yhtä ymmärtäväisiä
myöhästyviä matkustajia kohtaan.)
Lähes joka aamu lapsemme, ”pitkämatkalaiset”, myöhästyvät ja
ennättävät kouluunsa vasta ensimmäisen oppitunnin puolivälissä. Vaikka koulubussin lähtöaikaa on syksyn aikana siirretty jo kymmenen minuuttia taaksepäin. Matka aamuruuhkassa keskustaan kestää vähintään tunnin, mutta pahimmillaan on mennyt jopa kolme tuntia (ilman ruuhkia matka kestäisi vain 20 minuuttia). Kahden pienemmän koulu ja päiväkoti sijaitsevat
kampuksella vain neljän kilometrin päässä kotoamme, mutta
joenylityspaikkoja on harvassa ja siksi bussin on ajettava reittiä, joka on hyvin usein
tukossa. Viikonloppuna välimatkan voi ajaa kymmenessä minuutissa, mutta ruuhka-aamuina
ja -iltapäivinä koulubussilla menee puolisen tuntia ja kerran jopa kaksi tuntia.
Jopa pienetkin päiväkotilaiset joutuvat istumaan tuntikausia
omalla paikallaan bussissa. Osa lapsista istuu hiljaa ja katselee
ikkunastaan ulos autojen valtamerta, tai leikkii itsekseen ja vierustoverinsa
kanssa, osa puolestaan tylsistyy ja riehaantuu. Välillä koulubussissa on kova
meno, kun paperitollot lentelevät, tuolit heiluvat takana istuvien potkuista ja
möykkä on sen mukaista. Joskus joku älypää keksii aloittaa kirkumiskilpailun ja
muut pitelevät korviaan. Ayit eli
tädit, jotka huolehtivat lapsista matkan ajan, ovat aika
voimattomia, arkoja puuttumaan ja sanomaan tiukasti. ”Linja-autossa ompi
tunnelmaa” saa aivan uuden merkityksen pekingiläisessä koulubussissa.
Koulubussissa on sentään turvavyöt, tosin tiukimmillaankin niihin mahtuisi kaksi äitiä,
joten arvata sopii kuinka monta pientä koululaista...
Yleisimpiä ruuhkien syitä lienevät onnettomuudet. Pienetkin
peräänajot tukkivat täysin yhden kaistan, kun osapuolet jäävät odottelemaan
poliisia paikalle. Autojen valtavasta määrästä johtuen vauhti ei ole kova,
joten yleensä onnettomuudetkaan eivät ole vakavia. Paitsi jos auton kanssa
kolaroivana toisena osapuolena sattuu olemaan mopo tai pyörä, sillä kypäriä mopoilijoilla
ja pyöräilijöillä on varsinkin kesällä harvoin, niitä näkee lähinnä kilpapyöräilijöillä ja
länsimaalaisilla. Tai sitten kypärä on tarkoitettu vitsiksi, kuten eräälläkin näkemälläni
mopoilijalla, joka ajeli päässään toisen maailmansodan aikainen saksalaismallinen sotilaskypärä . Ehkä sekin suojaa päätä? Tai sitten ei. Hauskalta se toki
näytti.
Talven tullen mopokypärät sentään yleistyivät,
lämmittäväthän ne nimittäin mukavasti kylmässä viimassa... Se lieneekin ainoa hyvä syy käyttää niitä.
Toisinaan liikenteessä käy huonommin, kuten syyskuussa
eräälle saksalaisisälle, joka joutui mopokolariin. Epäonnekseen mies
sattui kuulumaan täällä erittäin harvinaiseen veriryhmään A-. Kansainvälisten
koulujen ja ulkomaalaisyhteisöjen WeChat-viestiketjujen (Kiinassa Whatsappia
suositumpi pikaviestisovellus) kautta hänelle etsittiin verenluovuttajia. Tällöin
muutkin harvinaiseen veriryhmään kuuluvat ulkomaalaiset havahtuivat siihen
tosiasiaan, että jonain päivänä hekin voivat joutua samaan pulaan, ja ryhtyivät
tekemään keskenään luovutussopimuksia tai miettimään oman verensä säilömistä.
Koulubusseissa on sentään jonkinlaiset turvavyöt, mutta takseissa on erittäin harvoin minkäänlaisia takapenkillä. Tai
on niissä vyöt, mutta vöiden vastakappaleet ovat piilossa penkin alla. Kun
istuttaa omia lapsukaisiaan taksin takapenkille ja käärii vyökaistaleen näiden
ympärille lenkiksi (muka antamaan edes hieman suojaa), on pakko tuudittautua
ajattelemaan, etteivät nopeudetkaan kasva ruuhkissa ja ettei hiljaisessa
vauhdissa voi kovin pahasti sattua. Mutta heti kun tiellä tulee tilaa, iskee kuski
nastan lautaan ja posottaa niin kovaa kuin kotterollaan pääsee. Kuitenkin äitinä pahin
pelkoni ovat liikenteen toiset kuljettajat, jotka yhtäkkiä keksivät vaihtaa
kaistaa tai rynnivät sivutieltä suoraan kohti taksimme kylkeä, juuri väistäen
tai jarruttaen ennen törmäystään. Kun itse istun takapenkillä keskellä ja
pienokaiseni vieressäni reunapaikoilla, ja samalla autoja syöksähtelee sivuiltamme suoraan meitä kohti, en voi
kuin sulkea silmäni ja rukoilla parasta.
Määrätty ajosuunta mielletään vain ohjeeksi - ei säännöksi -,
eikä sillä ole mitään merkitystä, mikäli autoilija haluaa ajaa toiseen
suuntaan, kuten vaikkapa moottoritien ramppia väärään suuntaan! Sillä tyhmähän se on, joka asettuu kiltisti
jonon perään, jos toisella rampilla on hyvin tilaa… Jotta
kiellettyjä ajosuuntia noudatettaisiin, valvotaan ruuhkaisia risteyksiä
liikennekameralla, mutta moni kuljettaja nostaa takaluukun auki tai ruuvaa rekisterilaatan
irti autonsa takaa. Ja sen jälkeen surutta hurauttaa autollaan kiellettyyn ajosuuntaan.
Kamera kun ottaa kuvan vain takaapäin! Mieleni tekisi joskus asettua ruuhka-aikaan risteykseen
ja laskea takaluukku auki ajavien autojen määrä. Kymmenessä minuutissa saisin
mukavan saaliin. Entä jos poliisi näkee tapahtuman? Ei se mitään, mahtaako
häntä edes kiinnostaa. Tuskin kuuluu hänen tehtäviinsä.
|
Moottoritien ramppi aamuruuhkassa |
Kuvasarja siitä, kuinka kurotaan vastaantulevien kaista tukkoon... (sen jälkeen kun olemme minibussilla ensin ohittaneet muut autot ajamalla moottoritien ramppia ylös vastaantulevien kaistaa pitkin):
|
|
|
Tämä auto vielä päästettiin tulemaan, sen jälkeen bussimme
ja muut autot vetivät kaistan aivan tukkoon |
Autoilija on liikenteen kingi. Ja mitä isompi (tai hienompi)
on auto, sitä isompi kingi. Pienempi väistää aina. Liikennevaloissa laki sallii
autoilijoille oikealle kääntymisen punaisten valojen palaessa. Ja vaikka muut
liikennesäännöt näyttävät unohtuvan autoilijoilta saman tien ajokokeen
suorittamisen jälkeen, niin tämän säännön muistavat kaikki. Kääntyessään
autoilijat varoittavat tööttäilemällä jalankulkijoita, jotka suojatiellä ylittävät
katua vihreän palaessa: ”Väistäpäs pienempi, täältä MINÄ tulen!” Jos kääntyviä kulkuneuvoja on paljon, ei vihreillä
valoilla meinaa lainkaan päästä tien yli. Usein jalankulkijat kerääntyvätkin massaksi ja hivuttautuvat
vähitellen punaisilla tien yli.
|
Jalankulkijat kerääntyvät isoiksi ryhmiksi odottelemaan,
milloin tulee sopiva rako ylittää tie |
Yleinen taustaääni liikenteessä on torvien soiminen.
Tööttäilemällä herätellään hitaampia kuskeja ja varoitetaan
kevyempää liikennettä. Välillä täysin ilman tarvetta ja joskus tuntuu siltä,
että soittavatko jotkut torveaan ihan vain tuuttailemisen ilosta! Toisaalta varoittaminen
voi olla aivan tarpeenkin, sillä pyöräilijöistäkään ei aina tiedä: heidän
ajotapansa on aivan yhtä kaoottinen kuin autoilijoidenkin, eikä koskaan voi tietää, milloin joku päättää kääntyä takana ajavan eteen ihan tuosta noin vain, taakseen (tai
sivupeiliin) vilkaisematta.
Autojen parkkeeraaminen on myös oma lukunsa. Ohjesääntö
numero 1 (ja samalla ainoa sääntö) näyttää olevan, että auton saa parkkeerata
sinne, minne se mahtuu tai mihin autoilija päättää pysäyttää. Miten päin
hyvänsä, vaikka keskelle risteystä!
|
Pysähtymiskieltomerkin viereen poikittain tielle |
|
Tämä kuski päätti parkkeerata tähän... |
|
...keskelle risteystä |
|
Tämäkään ei jaksanut etsiä parkkipaikkaa muualta |
Länsimaisten mielestä on käsittämätöntä, kuinka solmuun
autoilijat onnistuvat täällä välillä saamaan liikenteen. Kun joku päättää kääntyä tai tehdä vaikka U-käännöksen, hän
tekee sen heti siinä paikassa, vaikka samalla tukkisi tien sadalta muulta
autolta! Tavallisesti muut kuljettajat odottavat kärsivällisesti, että tämä yksi liikenteen sankari veivaa autonsa
ympäri. Ja yllätys, yllätys, tällöin harvoin edes torvetkaan soivat. Tilaa hänelle ei kuitenkaan tehdä peruuttamalla tai ajamalla sivuun, ja vaikka
kadulla olisi sellainen suma, jossa yksikään auto ei pääse ohittamaan tai liikahtamaan,
ei kukaan suin surminkaan astu ulos antamaan ajo-ohjeita käsimerkein. Kaikki autoilijat
vaikuttavat ajattelevan ainoastaan itseään. Minä, minä! Mutta joskus sitten jollakulla keittää yli ja pahimmat ”pimahdukset”
ja kasvojen menetykset näyttäisivät tapahtuvan juuri liikenteessä. Kuulemma
joskus on jonkun nähty raivostuneen jopa niin, että on kirveellä alkanut
mäiskimään toisen autoa.
Taksin saaminen on toisinaan erittäin vaikeaa eikä
perheemme edes yhteen taksiin mahtuisikaan, joten mieheni hankki keväällä
paikallisen ajokortin. Sen saamiseksi on ulkomaalaisten läpäistävä kirjallinen testi, jossa
kysytään sata kysymystä 1100:sta, ja niistä on saatava oikein 90. Kysymykset ja
vastaukset voi opetella ja on parempikin osata ulkoa, sillä vaikka vastaukset
ovat helppoja, on niihin liittyviä kysymyksiä joskus hieman vaikea ymmärtää… Ne lienee käännetty Google kääntäjällä!
|
Vastaus on selkeä, mutta mikä olikaan kysymys? |
Heti kun
kortin on saanut ja lähtee ajamaan, voi säännöt työntää romukoppaan. Siitä huolimatta liikenne kuulemma pelottaa enemmän apukuskin paikalla ja takapenkillä kuin ratin takaa, sillä mieheni vertasi
Pekingin liikenteessä ajamista uimiseen kalaparvessa. Siihen vain solahtaa
mukaan… Mutta auta kyllä armias, jos ulkomaalaisena joudut kolariin, sillä syy on
mitä todennäköisimmin sinun, aiheutti kolarin kuka tahansa!
Olen sen verran kyllästynyt istumaan pakokaasujen seassa
ruuhkissa ja antamaan taksikuskeille ohjeita kiinan alkeistaidoillani, joten
mieluummin matkustan Pekingin kiiltävässä, tyylikkäässä ja uudenoloisessa
metrossa, jossa ruuhka-ajan ulkopuolella on paitsi mukavan väljää, myös ilma
puhtaampaa, ja metro on aina ajallaan. Verkostoon satsataan paljon:
nykyisten viidentoista linjan lisäksi uusia rakennetaan kaiken aikaa, samoin
asemaverkkoa tiivistetään ja uusia asemia syntyy kuin sieniä sateella. Vaikka asemat
ovat vielä harvassa, on Kiinassa oleskeluni aikana joka kuukausi avattu uusia paljon
käyttämieni reittien varrelle.
Autoilu on kuitenkin Pekingissä statuskysymys. Mitä
varakkaampi ihminen, sitä hienompi auto. Ja vaikka ei olisikaan, pitää
ainakin näyttää varakkaalta omistamalla auton. Joten esittävät kaupunkisuunnittelijat kuinka hienoja suunnitelmia
hyvänsä Pekingin liikenne- ja kuljetusongelmien ratkaisemiseksi ja julkisen
liikenteen kehittämiseksi, on vaikea uskoa, että ihmisten päätä käännetään
yhdessä yössä. Tai kymmenessä vuodessa. Paitsi kieltämällä autoilun kokonaan. Mutta senhän hallitus
välillä tekeekin: esimerkiksi syyskuussa kiellettiin autoilu joka toiseksi
päiväksi, kun haluttiin puhdistaa ilmaa voitonpäivän paraatia varten. Joten lienee
mahdollista, että joku päivä autoilulle asetetaan tiukat rajat. Mutta siihen
saakka saan matkustaa kaikessa rauhassa metrossani.
Totuuden nimissä täytyy myöntää, että nopeasti me olemme
itsekin oppineet ajamaan säännöistä tinkien. Kypärä unohtuu kotiin ja täysin tyytyväisenä
poljen tarpeen tullen kaistaa väärään suuntaan (jopa ajotiellä, jos niikseen
tulee!) Jos joku tööttää, en ole tietääkseni, sillä tööttäyshän on vain varoitus.
Siksi liikenteessä on oltava koko ajan tarkkana, silmät selässäkin. Koskaan ei nimittäin
voi tietää, mistä suunnasta joku törmää päällesi. Siltä puolelta väistetään,
missä tilaa on enemmän. Tai pääsee etuilemaan jonossa.
Valoja ei ole tapana käyttää, kun pyörillä, mopoilla ja toisinaan
jopa autoillakin ajetaan pimeillä kujilla. Kotimme lähellä on tie, joka on
saanut kalmankuuloiseksi kutsumanimekseen ”Dead Ayi Road”, kuolleiden
kotiapulaisten tie. Katu on kapea, lamputon ja huippuvaarallinen valoisankin aikaan, mutta
illalla se on kuolemanloukko. Onhan täysin mahdotonta erottaa tummiin pukeutuneita
mopoilijoita, jotka huristelevat valot pilkkosenpimeinä. Välillä ihmetyttää, onko
se niin vaikeaa sytyttää niitä valoja. Kunnes huomaa lankeavansa samaan
laiskuuteen itsekin. Pari päivää sitten kaahasin pyörällä asuinalueellamme
ilman valoja ja vastaani ajoi auto. Se hidasti kohdallani ja takapenkiltä pieni
poika ruuvasi ikkunan auki ja huomautti kohteliaasti: ”Anteeksi täti, mutta
teidän lamppunne on sammunut!” Hupsista.
Onneksi heijastin tuo vähän suojaa. Ai, mutta mikä se on…?
Ei täällä tunneta heijastimia, ainoastaan katutyömiehillä on keltaiset
turvaliivit, muita en muista nähneeni kenelläkään. Arvasin puutteen jo Suomessa
ja toin mukanani kasan heijastimia, mutta
laatikossa ne ovat edelleen. Aamuisin lasten lähtiessä kouluun ja
illalla palatessa on valoisaa, ja koulubussit toimittavat heidät portilta
portille, joten harvoin niitä tarvitaan. Ja kun tarvittaisiin, vilkkaasti
liikennöityä tietä ylitettäessä ja kääntyvien autojen valojen häikäistessä
pimeässä, ovat heijastimet edelleenkin kotona siellä laatikossa.
Kuinka kävi sen mopokolariin joutuneen saksalaisisän? Huonosti:
hän kuoli. Siitä huolimatta, että hän jopa käytti kypärää. Eikä mennyt kuin
hetki, kun kuvat onnettomuudesta ja uhrista verilammikossa levisivät jo
WeChatissä… Kuten aina kun jotain tapahtuu. Varovaisuustietoisuus leviää
hitaammin kuin sensaatiouutiset. Eikä Kansalaisjournalismilla ole sensuuria.
|
Muuttokuorma |
|
Pullo- ja pahvisetä |
|
Vähän korkeampi kuorma |
|
Setä polkee styroksikuormaa |
|
Metallisetä |
|
Pyörän päällä kuljetetaan ties mitä |
|
Tämä ei ole betonimylly vaan jättimäinen tennispallo! Tällaisia tuli kolme meitä vastaan |
|
Mikähän tämäkin liikkuva härveli lienee?
|
|
Kaikki huoltovalot saattavat palaa taksissa |
|
"Turvaistuin" |
|
Älkää tööttäilkö kovaa, täällä kyydissä nukutaan!
(Vaikkei kuvasta erota,
avoimen oven vieressä pötköttää kaveri unessa!
Ja ovi heiluu vauhdissa.) |
|
Tapahan se on matkustaa tämäkin (turvallisuudesta viis) |
|
Turvallisuusinfoa selkein kyltein |
(Osan kuvista olen lainannut ystäviltäni)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mukavaa jos jätät kommentin :)